Oletko hankkimassa yrityksellesi WordPress-kotisivut?

Oletko aikeissa hankkia yrityksellesi uudet WordPress-kotisivut, ja haluat olla varma, että valitset projektillesi varmasti juuri sopivan tekijän?

Nettisivujen tekijöitä löytyy paljon, joten oikean valitseminen niiden joukosta saattaa olla vaikea. Siksi kirjoitin tämän artikkelin auttaakseni tekijän valinnassa.

Näillä ohjeilla löydät WordPress-kotisivuillesi oikean tekijän.

wordpress-kotisivut-vinkit

Katso, millaisia WordPress-kotisivuja tekijä on aiemmin toteuttanut

Löytäessäsi lupaavalta vaikuttavan verkkosivujen tekijän, aivan ensiksi sinun kannattaa tutustua tekijän aiemmin toteuttamiin sivustoihin.

Osaava tekijä pystyy kyllä tekemään hyvin erilaisia verkkosivuja asiakkaan toiveiden mukaan, mutta tekijän kädenjälki näkyy valmiissa sivustossa aina vähintään jonkin verran.

Jos tekijän referensseissä on paljon sivustoja, joiden tyylistä pidät, se kertoo nopeasti, että tekijä osaa todennäköisesti rakentaa sinullekin mieleisesi WordPress-kotisivut.

Muista tutustua myös arvosteluihin ja asiakkaiden kertomuksiin

Siinä missä referenssit kertovat sinulle kuinka hyvältä tekijän rakentamat sivustot näyttävät, arvostelut ja muiden asiakkaiden kokemukset tekijästä antavat sinulle käsitystä siitä, miten verkkosivuprojektit tekijän kanssa ovat sujuneet.

Jos esimerkiksi huomattavan moni tekijän vanha asiakas kertoo, että hänen tilaamansa WordPress-kotisivut viivästyivät pahoin aikataulustaan tai ettei asiakkaan toiveita sivuston ulkonäön suhteen kuunneltu, se viestii ettei tekijän asiakaspalvelun laatu välttämättä ole riittävällä tasolla, vaikka valmiit sivustot nättejä olisivatkin.

Arvosteluja lukiessa kannattaa kuitenkin aina pitää mielessä, että ne kertovat vain yhden ihmisen näkökulman tilanteeseen. Verkkosivuprojekti vaatii aina myös yhteistyötä asiakkaan ja tekijän välillä, jotta projektin lopputulos on asiakkaan toiveiden mukainen. Jos asiakas itse ei esimerkiksi vastaa tekijän kysymyksiin ja lähetä lupaamiaan materiaaleja ajallaan, tai osaa kertoa toiveitaan selkeästi (tai muuttaa toiveitaan kesken projektin), ei paraskaan tekijä pysty pysymään aikataulussa tai taikomaan verkkosivuista täydellistä lopputulosta.

Yritä valita tekijä, jolta saat kaiken tarvittavan

Verkkosivujen tekeminen ei tarkoita pelkästään WordPress-sivujen teknistä toteutusta, vaan sivuille pitää jostain saada myös hyvät tekstisisällöt, logo ja kuvat. Lisäksi valmis sivusto tarvitsee luotettavan webhotellin, jotta sen saa verkkoon. Useimmat yritykset tarvitsevat myös jonkin tavan ohjata kävijäliikennettä sivuilleen.

Mihin sitten tarvitset kaikkea tätä?

  • Kiinnostavat ja laadukkaat tekstisisällöt ovat sivuston myyntipuhe, jolla kävijä houkutellaan ottamaan yhteyttä. Jos tekstit ovat huonot, eivät ne vakuuta kävijää.
  • Logo on tärkeä osa yrityksen visuaalista ilmettä, ja usein ensimmäinen asia, jonka ihminen näkee yrityksestä. Jos logo antaa huonon ensivaikutelman, se karkottaa herkästi ihmisiä.
  • Kuvilla välitetään sivuston kävijälle mielikuvia yrityksestä. Jos kuvat on valittu huonosti tai ne ovat huonolaatuisia, antaa se epäammattimaisen kuvan yrityksestä.
  • Hyvä webhotelli ja luotettava ylläpito vaaditaan, jotta sivusto on ylipäätään olemassa netissä.
  • Jotta sivustosta on iloa yritykselle, pitää yrityksen kohdeyleisö saada ohjattua sinne. Tähän voidaan käyttää esimerkiksi digimarkkinointia tai hakukoneoptimointia, mutta useimmat yritykset tarvitsevat vähintään jonkin tehokkaan tavan kävijäliikenteen hankkimiseen.

Osan näistä asioista saatat hyvin pystyä hankkimaan tai tekemään itsekin, mutta jos tarvitset esimerkiksi apua sivuston tekstien kirjoittamiseen tai logon suunnitteluun, on järkevintä etsiä WordPress-kotisivuillesi tekijä, joka pystyy tekemään myös ne puolestasi. Projekti on helpompi pitää aikataulussaan ja viedä onnistuneesti maaliin, kun et joudu sopimaan asioista usean eri palveluntarjoajan kanssa.

WordPress-kotisivuilla on tärkeää huomioida kaikki osa-alueet.

Valitse tekijä, jolla on ideoita

Nettisivujen ostaja on harvoin itse verkkosivujen asiantuntija. Toki esimerkiksi monella yrittäjällä voi olla paljonkin tuntemusta vaikkapa sivustojen teknisistä tai markkinoinnillisista osa-alueista, mutta yleensä verkkosivuihin liittyy paljon asioita, joita asiakas ei osaa itse ottaa huomioon. Tällöin on ensiarvoisen tärkeää, että sivuston tekijä osaa kertoa nämä asiat ostajalle.

Moni yrittäjä saattaa esimerkiksi haluta WordPress-kotisivuilleen juuri tietynlaisen sivustorakenteen, tajuamatta sen hankaloittavan sivujen hakukonenäkyvyyttä. Tyypillinen esimerkki tästä on Palvelut-alasivu, johon on tungettu yrityksen kaikkien eri palveluiden kuvaukset. Tällainen rakenne ei ole optimaalinen hakukonenäkyvyyden kannalta, vaan eri palvelut kannattaisi jakaa omille alasivuilleen, jolloin Googlen on helpompi löytää ne.

Jos yrityksesi esimerkiksi myy elementtitalojen uusintasaumausta taloyhtiöille ja myös erillistä saumauspalvelua elementtitalojen rakentajille, kannattaa kummallekin palvelulle luoda oma alasivu. Hyvä verkkosivujen tekijä tietää kertoa tästä asiakkaalle.

Koita siis valita sivuillesi sellainen tekijä, joka osaa neuvoa sinulle sellaisiakin asioita, joita et itse osannut ottaa huomioon. Sopiva tekijä on se, joka aidosti kuuntelee mitä haluat saavuttaa WordPress-kotisivuillasi, ja kertoo sinulle mitä sivuillesi tarvitaan jotta voit saavuttaa tavoitteesi.

Samankaltaiset artikkelit