Hakukoneoptimointi – 7 vinkkiä kävijöiden hankkimiseen

Hakukoneoptimointi kannattaa tehdä niin uusille, kuin vanhoillekin verkkosivuille. Jos siis sivustolle haluttaisiin ohjata mahdollisimman paljon vierailijoita Googlen ja muiden hakukoneiden kautta. Hakukoneoptimoinnissa sivustolle ja sen ulkopuolelle tehdään erilaisia toimenpiteitä, joilla pyritään nostamaan Google-sijoituksia sivustolle tärkeillä avainsanoilla.

1. Mielenkiintoinen sisältö

Hakukoneoptimoinnissa tärkeimpiä asioita on kiinnostavan sisällön kirjoittaminen. Mielenkiintoiseen sisältöön tarvitaan yleensä sopivan aiheen lisäksi hyvä kirjoittaja, joka osaa tehdä tekstistä mukaansatempaavaa ja soljuvaa. Hyvän kirjoittajan lisäksi tarvitaan uniikki kulma, joka käsittelee aihetta ehkä vähän jopa eri tavoin, kuin muut aiheeseen liittyvät tekstit.

2. Tekstin pituus

Tekstin pituudella, eli tekstin sanojen määrällä on myös merkitys. Mitä pidempi teksti, sitä todennäköisempää on, että Googlekin haluaa tarjota sitä hakutuloksissaan. Sisällöt tarvitsevat aina avainsanoja löytyäkseen. Jos haluat tekstisi löytyvän tietyllä avainsanalla tai pidemmällä hakufraasilla, muista käyttää kyseisiä avainsanoja tekstissäsi. Pääavainsanojen lisäksi kannattaa käyttää niiden synonyymejä, joilla ihmiset voisivat samaa asiaa Googlata. Avainsanojen arvuuttelun sijasta kannattaa tehdä myös avainsanatutkimus, jossa selvitetään, mitä avainsanoja ihmiset todellisuudessa käyttävät hakiessaan ko. aihetta. Avainsanatutkimuksen myötä tiedät, mistä kannattaa kirjoittaa ja mitä avainsanoja kannattaisi tekstissä käyttää.

Kirjoittaessasi pidempää tekstiä, hakukoneoptimointi helpottuu, sillä saat avainsanasi useamman kerran tekstiin ja vieläpä eri muodoissa synonyymeineen. Näin Google ymmärtää paremmin, mitä tekstisi käsittelee, ja osaa tarjota sitä hakijoille, jotka kyseisiä avainsanoja käyttävät Googlessa. Jos teet esimerkiksi sisäistä viestintää, ei hakukoneoptimointiin liittyviä lainalaisuuksia tarvitse, eikä kannata huomioida.

3. Metaotsikko ja metakuvaus

Kun hakijat näkevät sivustosi linkin Googlen hakutuloksissa, heidän klikkaushalukkuuteen pyritään vaikuttamaan metaotsikolla ja metakuvauksella. Otsikko on sinisellä näkyvä isompi teksti, johon mahtuu n. 60 merkkiä välit mukaan lukien. Kuvaus on otsikon alapuolella oleva, maksimissaan n. 160 merkin pidempi teksti, jossa sivun sisältöä pyritään kuvaamaan vielä tarkemmin.

4. Klikkausprosentin (CTR) merkitys

Yleensä ihmiset pysähtyvät lukemaan otsikon ja jos se vaikuttaa siltä, mitä he ovat etsimässä, he saattavat suoraan klikata sivuille, tai sitten pysähtyvät lukemaan kuvausta. Jos kuvauskin vaikuttaa siltä, mitä oltiin hakemassa, klikkauksen todennäköisyys kasvaa. Mitä todennäköisemmin ihmiset klikkaavat Googlessa näkyvää linkkiä, sitä paremman klikkausprosentin linkki saa. Mitä paremman klikkausprosentin linkki saa, sitä korkeammalla Google sivustoa tarjoaa hakutuloksissa.

5. Kokonaisuuden laadukkuus

Mutta näkevätkö hakijat linkkiä koskaan alun perinkään, riippuu siis pitkälti sivun sisältöjen pituudesta ja ennen kaikkea laadusta. Jos suurin osa käyttäjistä poistuu sivulta heti pari riviä luettuaan, Googlekin tunnistaa, ettei sivua kannata tarjota ko. avainsanaa käyttäville hakijoille jatkossa. Jos taas käyttäjät jäävät pitkäksi aikaa lukemaan sisältöä, on se signaali myös Googlelle, että sisältö on hyvää ja hakija on kohtuullisen tyytyväinen silmiensä eteen saamaansa sisältöön.

6. Tekninen toteutus

Hakukoneoptimointiin vaikuttaa sisältöjen lisäksi sivuston tekninen toteutus. Sivuston latausajalla, eli sillä, kuinka nopeasti sivusto latautuu käyttäjän ruudulle, on tärkeä merkitys myös hakukoneoptimoinnissa. Mitä nopeampi latausaika on, sen enemmän Google ja käyttäjät sivustoa arvostavat. Voidaan siis sanoa, että hakukonesijoituksiin voidaan vaikuttaa merkittävällä tavalla pudottamalla sivuston latausaikaa.

7. Sivuston latausaika

Latausaikaan vaikuttaa sivuston keveys. Jos käytät esimerkiksi WordPressiä, huolehdi, että käytät kevyttä teemaa ja mahdollisesti kevyttä sivustorakentajaa (eng. page builder). Tämän lisäksi vältä raskaita lisäosia ja pyri minimoimaan lisäosien käyttö ylipäänsä. Mitä vähemmän lisäosia, sen parempi se on sivuston latausajalle. Lisäksi sivuston toimintavarmuus säilyy vakaampana, kun lisäosia on vähemmän. WordPress, käytössä oleva teema ja lisäosat nimittäin päivittyvät jatkuvasti uudempiin versioihin. Kun WordPress päivittyy, yleensä myös teemasta ja lisäosista saattaa tulla uudempi versio, jotka tukevat paremmin uusinta WordPress-versiota. Mitä enemmän lisäosia on päivitettävänä, sitä suurempi riski on myös sille, että joku toiminnallisuus ei (ainakaan hetkellisesti) toimi heti päivityksen yhteydessä. Hakukoneoptimointia silmällä pitäen pidä siis lisäosien määrä maltillisena.

Yhteenvetona

Lopuksi vielä voidaan vetää yhteen: hakukoneoptimointi vaatii hyvän teknisen alustan, kattavat, sekä mielenkiintoiset sisällöt ja kaiken kaikkiaan käyttäjäystävällisen sivuston. Kun huolehdit näistä asioista, on hakukoneoptimointi yleensä myös hyvällä tolalla ja sivuston voidaan olettaa saavuttavan parempia sijoituksia Googlessa. Muista kuitenkin, että hakukoneoptimointi vaatii kärsivällisyyttä ja mikään ei tapahdu yleensä yhdessä yössä. Anna tuloskehitykselle siis riittävästi aikaa, seuraa tuloksiesi kehittymistä ja mieti, mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi parempien tulosten saavuttamiseksi.

Samankaltaiset artikkelit